Kända franska modedesigners och deras företag

Yves Saint Laurent

Yves Saint Laurent har haft ett stort inflytande inom modeindustrin.

Hans karriär tog fart när han vann en tävling för unga kläddesigners. Yves fick jobb på Dior och redan efter några år blev han chefsdesigner.

Under denna tid fick han mycket uppmärksamhet för en klänning han var med att ta fram.

Hans liv kom dock att ta några tråkiga vändningar, bland annat på grund av att han blev inkallad till armén.

Tiden som soldat slutade illa och han blev intagen på en psykiatrisk klinik, där han bland annat fick elchocker.

Yves hamnade sedermera i en konflikt med Dior. Han stämde företaget och fick en finansiell ersättning.

Han kunde därefter starta sitt eget företag Saint Laurent som bland annat tillverkar handväskor och kläder.

Företaget är än idag framgångsrikt, mer än 10 år efter Yves bortgång.

Gabrielle Bonheur Chanel

Gabrielle Bonheur Chanel har en otrolig livshistoria. Hennes barndom präglades av fattigdom och hon växte delvis upp på ett kloster.

Gabrielle lärde sig att sy redan som barn.

Hon tog sig fram genom hårt arbete och hon skulle komma att bli känd världen över.

Hennes resa till toppen präglades av kontroverser, men det är nog ingen som kan ifrågasätta hennes driv.

En känd produkt är parfymen Chanel No. 5. Den första varianten av denna produkt lanserades för 100 år sedan.

Företaget Coco Chanel gjorde en vinst på cirka $12 miljarder under 2019.

Det finns tre fysiska butiker i Stockholm.

Louis Vuitton

Louis Vuitton föddes 1821. Han lämnade sitt föräldrahem redan vid 13 års ålder för att börja jobba.

Efter en tid fick han anställning hos ett företag som specialiserade sig inom paketering.

Louis kom senare att utveckla säkra metoder för paketering av dyra kläder.

Hans verksamhet kom dock att stöta på motgångar, bland annat på grund av de politiska oroligheterna under 1800-talet.

Efter Louis död tog hans enda son över företaget.  Han la grunden till den enormt framgångsrika koncern som vi känner till idag.

Louis Vuitton är idag ett modehus som säljer en rad olika exklusiva produkter, vilket bland annat inkluderar väskor, kläder och smycken.

Under 2020 gjorde koncernen en vinst på $15 miljarder.

Louis Vuitton har en fysisk butik i Stockholm på Östermalm. Även denna butik gör en vinst på tiotals miljoner kronor per år.   

Karl Lagerfeld

Karl Lagerfeld var tysk. Han var dock verksam i Paris under hela sin karriär, vilket gör att han passar bra in på en lista om franska modedesigners.

Han är bland annat känd för sitt arbete med varumärken som Fendi och Chanel. Det var under sin tid hos Chanel som hans namn kom att bli känt utanför modeindustrin.

Chanel hade nämligen sett fallande försäljningssiffror. De var i behov av en förändring, något som Karl kom att bidra med.

Han har också skapat ett eget varumärke som inkluderar både dam- och herrkläder.

Karl dog år 2019.

Christian Dior

Christian Dior upptäckte tidigt sitt intresse för skapande.

Han spenderade större delen av sitt liv inom fashion. Vid 40 års ålder skapade han sitt företag, som skulle komma att bli känt världen över.

Han dog ung, endast 52 år gammal.

I början fokuserade varumärket på kvinnor. Idag finns det även ett utbud för män och barn.

Produktutbudet inkluderar bland annat kläder, väskor och makeup.

NK Stockholm är en av återförsäljarna i Sverige. Det verkar också finnas ett utbud hos Nathalie Schuterman.

Jean Paul Gaultier

Jean Paul Gaultier började tidigt att arbeta med kläder. Han fick sedan anställning, bland annat som assistent.

Han nådde framgång tidigt i livet och släppte sin första kollektion vid 24 års ålder.

Jean Paul har bland annat arbetat för Hermès.

Idag säljer han kläder och annat under eget namn.

Andra kända namn

Ninia Ricci

Christian Lacroix

Pierre Cardin

Jeanne Lanvin

Franskt mode

Frankrike har sedan länge etablerat sig som en viktig aktör inom den globala fashionindustrin. Den inhemska utvecklingen började flera hundra år bakåt i tiden. Ett exempel på detta är Louis Vuitton som jag har presenterat i den här artikeln. Han började sin verksamhet under 1800-talet.

Med åren har huvudstaden Paris blivit minst lika känt. Här finner du flera flaggskeppsbutiker samt modevisningar som lockar många besökare. Champs-Élysées är en känd gata där du kan hitta många exklusiva butiker.

Det finns också andra städer i Frankrike som har gjort sig kända inom olika nischer, exempelvis Lyon och Marseille.

Skönhetsindustrin är en annan blomstrande industri som vi ofta förknippar med fashion. Här finns det varumärken som L’Oreal och Yves Rocher.

Personligen kan jag tycka att vissa varumärken imponerar mer än andra. Jag tänker bland annat på Chanel som inte hade någon naturlig arvtagare, och som faktiskt gick väldigt dåligt i många år efter grundarens bortgång.

Vändningen kom dock under 1980-talet. Flera duktiga personer låg bakom denna vändning, inte minst Karl Lagerfeld.

Samtidigt är det intressant att se ett varumärke gå bra, utan hjälp av ägaren eller dennes arvtagare. Detta tyder på att personen som en gång grundade märket hade en intressant historia och att hon skapade unika produkter.

Yves Saint Laurent har också en väldigt intressant historia, inte minst på grund av de orättvisor han blev utsatt för. Trots detta lyckades han följa sin passion, arbeta hårt och skapa ett framgångsrikt företag som lever kvar än idag.

Personligen är jag kanske mer inspirerad över deras driv än vad de har åstadkommit inom modeindustrin.

Exklusivitet

I dagens samhälle kan man handla det mesta på nätet. Tillgängligheten verkar vara en enormt viktig konkurrensfördel för stora varumärken.

När det handlar om exklusiva märken kan det nästan vara tvärtom. Louis Vuitton har historiskt sett varit restriktiva till att sälja på nätet. Som svensk kunde man under en relativt lång period endast handla deras produkter i den butik som finns i Stockholm.

Nu mer kan man också handla på nätet. Detta var ett bra drag på grund av svårigheterna som fysiska butiker upplevde under 2020. Samtidigt kan man konstatera att det finns företag som vill bevara sin exklusivitet, vilket i sin tur kan leda till att man kan upprätthålla högre priser.

Andra personer inom branschen menar att man måste känna och se på de produkter man är intresserad av.

Man kan nog i vilket fall konstatera att det finns en genomtänkt affärsidé bakom denna strategi.

Lägg till en kommentar