Fakta om Eiffeltornet – Prisinformation och historia

1. Eiffeltornet är 324 meter högt

Antennerna på tornets tak är cirka 24 meter långa. Utan antennerna hade den totala höjden varit 300 meter.

Under 41 år var tornet högst i världen. Under 1900-talet blev det dock populärt att bygga skyskrapor i USA. År 1930 tog Chrysler Building i New York över ledarrollen som världens högsta byggnad.

Öppettider
De håller öppet från 10:00 till 23:45 under årets alla dagar.

2. Det finns tre olika våningar

Den högsta våningen som är tillgänglig för besökare befinner sig 276 meter över marken. Du kan ta dig till toppen genom att ta trapporna eller hissen. Priserna varierar beroende på vilket alternativ du väljer.

Låt oss börja med priserna för toppvåningen:

ToppvåningVuxna Ungdom (12-24)Barn (4-11)
Hiss 26 euro13 euro6.50 euro
Trapporna20 euro10 euro 5 euro

Våning 2 har billigare priser för alla kategorier.

Våning 2Vuxna Ungdom (12-24)Barn (4-11)
Hiss 16 euro8 euro4 euro
Trapporna10 euro5 euro 3 euro

Barn under 4 år behöver inte betala entréavgift.

Du bör köpa biljetter på nätet. Detta ger dig möjligheten till att ta en kortare kö. Du kan köpa biljetter på deras officiella hemsida.

3. Du kan äta och dricka med utsikt över Paris

Det finns flera olika restauranger på de olika våningarna. Det finns dessutom en champagnebar på den högsta våningen.

Du behöver inte ta alltför mycket pengar ur reskassan för att äta en god måltid. Det finns exempelvis en buffé på både 1 & 2 våningen som inte kostar så mycket. 

Det finns dessutom överkomliga priser i Champagnebaren. Standardchampagnerna kostar mellan 13 och 22 euro för ett glas.

4. Ljusshow varje kväll

Eiffeltornet bjuder på flera ljusshower varje kväll. Dessa ljusshower håller på i 5 minuter varje timme. Du kan exempelvis njuta av färgexplosionen från en picknick i parken framför tornet.

Ljusshowen produceras av de 336 projektorerna som är monterade längs byggnaden. Det var ingenjören Pierre Bideau som skapade denna anordning. Projektorerna har varit i bruk sedan 1985.

5. Hissarna är vältrafikerade

Byggnadens hissar är minst sagt vältrafikerade. Hissarnas färdväg motsvarar mer än 100 000 km varje år. Detta motsvarar med andra ord en distans som är bra mycket längre än jordens omkrets.

Majoriteten av alla besökare tar hissen. Trapporna, som motsvaras av 1660 steg, är av naturliga skäl inte lika populära.

De turister som kommer till Eiffeltornet har förmodligen redan gått tillräckligt med tanke på de många sevärdheterna i staden.

Om du vill spara pengar och få lite extra motion kan dock trapporna vara ett bra alternativ 😊

6. Projektet tog 2 år och 2 månader att färdigställa

Denna välkända byggnad tog endast 2 år och 2 månader att färdigställa. Den korta tiden är anmärkningsvärd med tanke på den komplexa konstruktionen. Lägg därtill att arbetet pågick under slutet av 1800-talet.

Tornet väger mer än 10 000 ton och det finns 8 hissar. Byggets omfattning innebar flera nya tekniska problem. Ett sådant problem var hissarna. Produktionen av hissen mellan våning 1 och våning 2 betraktades som mycket svår.

Inget franskt företag ville eller kunde uppföra hissen. Ett amerikanskt företag erbjöd efter ett tag sina tjänster. Detta företag lyckades också färdigställa hissen.

7. Arkitekten bakom byggnaden präglades av ett misstag

Gustave Eiffel kunde namnge tornet efter sitt eget efternamn. Detta har cementerat hans namn i historieböckerna med tanke på landmärkets popularitet.

Under hans livstid stötte han dock på en del motgångar. Han låg nämligen bakom misslyckandet av konstruktionen av en bro i Panama. Detta misslyckande kom att prägla hans liv nästan lika mycket som framgångarna.

Tilläggas bör att han även var delaktig i att bygga frihetsgudinnan i New York. Han var dock inte ansvarig för dess konstruktion.

8. Besökstaket uppnås varje år

Sedan 2003 har detta landmärke haft 7 miljoner besökare per år. Det finns en anledning till att man inte har fler besökare. 7 miljoner besökare är nämligen det maximala antalet som konstruktionen klarar av.

En annan viktig milstolpe nådde man under 2002. Under detta år välkomnade man nämligen besökare nummer 200 000 000.

9. Eiffeltornet var nära att aldrig byggas

I slutet av 1800-talet protesterade artister och konstnärer mot bygget. De menade att en hög byggnad inte skulle passa in i huvudstadens stadsbild. Den här debatten fanns även hos landets ledande politiker.

Ett motargument var Pyramiderna i Egypten. Dessa byggnader är extremt kända och betraktas som en del av världens underverk. Man menade att en hög och imponerande byggnad i Paris skulle kunna nå samma status.

I efterhand kan man nog konstatera att förespråkarna av projektet hade rätt.

10.Victor Lustig sålde tornet två gånger

I början av 1900-talet hade det väldiga tornet blivit dyrt att underhålla. Regeringen försökte ständigt hitta nya finansieringsmöjligheter. Under den här tiden dök en ungersk man vid namn Victor Lustig upp i huvudstaden.

Han hävdade att han hade köpt tornet, efter att regeringen hade fått svårt med att finansiera underhållet. Han förfalskade ägardokument som han sedan presenterade för andra köpare.

Victor lyckades sälja något han inte ägde 2 gånger. Han utförde även andra bedrägerier. Detta har gjort honom känd som en av de största bedragarna i världshistorien.

11. Nazistledarna tog sig aldrig till toppen

Nazityskland ockuperade Frankrike under början av andra världskriget. Deras toppolitiker, inkluderat Hitler, reste till den franska huvudstaden för att ta foton vid några av stadens sevärdheter.

Åkturen till toppen av det mest kända landmärket blev dock aldrig av. Franska motståndsmän hade klippt av elkablarna till hissarna. Nazistledarna vill inte ta trapporna vilket gjorde att de istället tog ett foto framför tornet.

När kriget gick mot ett slut beordrade Hitler att samtliga sevärdheter i Paris skulle sprängas. Som tur var trotsade en envis general denna order. 

12. Projektet var till en början kortsiktigt

Enligt projektplanen skulle byggnaden endast finnas under 20 år. Projektledaren fick cirka 1.5 miljoner francs för att genomföra projektet. Intäkterna från framtida besökare skulle sedan täcka den initiala kostnaden.

Med tiden kom dock detta projekt att utveckla sig till ett landmärke för Frankrike. Trots dyra underhållskostnader och bristande intäkter skrotade man den initiala 20 års perioden.

Under slutet av 1900-talet och i början av 2000-talet ökade intäkterna kraftigt. Det finns således inga som helst planer på att nedmontera den imponerande konstruktionen.

13. Vinden påverkar konstruktionen

Starka vindar var ett problem som diskuterades flitigt i slutet av 1800-talet. Många kritiker menade att byggledarna inte visste hur de skulle kunna hantera vindens kraft. Projektledarna använde sig bland annat av de dåtida grafiska metoderna för att förhindra skador från vinden.

Det var dock omöjligt att helt och hållet bygga förbi vindens kraft. Detta gör att byggnaden än idag rör sig upp till 9 centimeter när det är starka vindar. Det finns därför ingen anledning till att bli rädd om det svänger lite vid ditt besök 😊

14. Det finns begränsade boendemöjligheter

Redan vid byggstarten diskuterade man huruvida det var möjligt att lägga till en hotellvåning. Detta kom dock aldrig att ske. Arkitekten Gustave tog dock möjligheten till att bygga en egen lägenhet till sig själv. Under sin levnadstid bjöd han in nära och kära till lägenheten.

Idag är lägenheten öppen för allmänheten. Tyvärr finns det dock ingen möjlighet till att spendera natten i den häftiga bostaden.

Inför europamästerskapen i fotboll byggde man ett nytt boende på den första våningen. 4 utvalda fotbollsspelare fick använda denna exklusiva lägenhet under mästerskapet.

15. Underhållet är kostsamt

Jag har redan nämnt de höga underhållskostnaderna. Detta blev extra tydligt under de första åren när besöksintäkterna sviktade. Idag utgör underhållskostnaderna inte ett lika stort problem.

Det krävs dock 60 ton färg varje år för att bättra på fasaden. Tilläggas bör också att man har behövt måla om hela fasaden ett tjugotal gånger.

16. Projektet kostade en människa livet

Ungefär 300 personer jobbade med att uppföra tornet. Av dessa arbetare var det endast en person som miste livet. Man kunde konstatera att mannen hade dött på grund av slarv, med anledning av att man inte hade städat upp ordentligt efter varje byggfas.

Samtidigt skulle man kunna tro att flera arbetare borde ha dött. Det var ändå tal om ett väldigt komplext byggprojekt i slutet av 1800-talet. Lägg därtill att man med stor sannolikhet inte hade lika strikta säkerhetsrutiner som vid dagens arbetsplatser.

17. Hissarna var inte tagna i bruk vid invigningen

De första besökarna fick därför ta trapporna. De första besökarna bestod av viktiga myndighetspersoner och journalister. Besökarna tog god tid på sig eftersom att projektledaren stannade till med jämna mellanrum för att presentera olika egenskaper.

Samtliga besökare orkade dock inte ta sig hela vägen upp till toppen. Ett tiotalpersoner tog sig dock hela vägen upp. Jag har svårt att tro att de ångrade deras beslut såhär i efterhand 😊

18. Flera incidenter har ägt rum genom årens lopp

En tragisk händelse var när piloten Leon Collet dog när han försökte flyga under Eiffeltornet. Detta var en våghalsig operation som slutade i en katastrof.

En annan allvarlig incident var när toppvåningen fattade eld. Det var en antenn som startade branden. Elden spred sig därefter till andra delar. Det tog ett helt år att åtgärda skadorna.

19.Viktiga personer fick sina namn inristade

Arkitekten Gustav Eiffel döpte som bekant tornet efter sig själv. Han ville dock hedra 72 personer som hade arbetat hårt för att genomföra projektet. Bland dessa personer finns bland annat ingenjörer och vetenskapsmän.

Deras namn finns för evigt inristade i de nedre delarna av tornet.

20. Den absoluta toppvåningen används till kommunikation

I början av 1900-talet började man använde tornet till radioöverföringar. Dessa överföringar sker idag också till telenätet.

Tips inför ditt besök till Paris

När är egentligen den bästa tiden att besöka den franska huvudstaden? Vissa turister säger sommaren. De många parkerna bjuder på en fantastisk färgexplosion under sommarhalvåret.

Samtidigt har de allra flesta sevärdheterna väldigt generösa öppettider på sommaren. Du kan besöka de flesta ställena både på tidig morgon och sen kväll.

Det bör dock poängteras att den här perioden karaktäriseras av folkmassorna. Frankrike är det mest besökta landet i Europa. Majoriteten av alla turister kommer hit under sommarhalvåret.

Detta gör att priserna pressas upp. Det kan ofta finnas enorma prisskillnader mellan sommar och vinter. Det gäller främst för boende, men också för restaurangmat och nöjesaktiviteter.

Som turist kan det därför vara en god idé att ta sig en funderare gällande när man ska besöka huvudstaden. Om du älskar sommarstäder är svaret enkelt. Om du kan tänka dig att åka på våren eller hösten kommer du dock kunna ha råd med fler saker.

Du kommer kunna äta och bo billigt. Du får således mer pengar över till shopping och dylikt.

Att resa hit under vintern är också ett alternativ. Det finns exempelvis många julmarknader som lockar utländska turister. Det bör dock tilläggas att det kan bli kallt på vintern. Ibland väldigt kallt.

Personligen har jag varit i Paris under januari. Det går utan problem att turista och göra de saker man vill göra. Samtidigt måste jag säga att det var kallare än jag trodde. Du kan definitivt ta med dig dina svenska vinterkläder.

Slutligen bör det poängteras att köerna till de mest populära sevärdheterna kommer vara långa under högsäsongen. Jag tror att ingen turist vill spendera flera timmar varje dag på att köa. Detta är också en god anledning till att förlägga semesterresan under lågsäsong.

Sammanfattning

Du bör besöka Paris minst en gång i ditt liv. Det är en världsstad som erbjuder ett brett utbud av saker att göra samt saker att se. Det går att åka till den franska huvudstaden med en sträng budget.

Du bör i dessa fall fokusera på lågsäsongsmånaderna. Du bör också försöka hitta ett boende genom Airbnb. Deras plattform tillåter dig att söka på delade boenden med låga avgifter.

Staden har ett välfungerande kollektivtrafiksystem. Du kan därför ta dig från förorterna till innerstaden på mindre än en halvtimme. Regionen är dock stor, vilket gör att det finns förorter som ligger lite längre från innerstaden.

Jag har försökt täcka det mesta i den här artikeln. Jag har valt att utgå från en läsare som ska besöka Eiffeltornet. Artikeln bör dock även kunna gå att läsas för någon som vill ha ett historiskt perspektiv.

Jag reserverar mig för eventuella faktafel i artikeln. Du får gärna uppmärksamma mig på eventuella fel. Jag ämnar uppdatera artikeln minst en gång per år. Det börjar dock bli rätt många texter på den här hemsidan 😊

Lägg till en kommentar