

1. Paris är hem till en väldigt trafikerad flygplats
Flygplatsen Charles de Gaulle tog emot 76 miljoner passagerare år 2019. Det är Europas näst mest vältrafikerade flygplats. Endast Heathrow i London tar emot fler passagerare.
I jämförande syfte kan jag nämna att Arlanda hade 25 miljoner passagerare under 2019.
2. Konstens stad

Här finner du muséer som Louvren och Musée d’Orsay.
Louvren har världens största utbud av konst, vilket bland annat innefattar Mona Lisa-tavlan.
Många av stadens privatpersoner äger dessutom många dyra konstverk. Det finns en helt otrolig, men sann historia om en tavla värd 30 miljoner svenska kronor.
I början av andra världskriget lämnade en kvinna sin lägenhet som var belägen i centrala Paris. Hon återvände av någon anledning aldrig till sitt hem. Lägenheten lämnades orörd tills kvinnan dog, år 2010.
När dödsboet utvärderade hennes tillgångar fann man lägenheten. Några representanter åkte dit och fann boendet i gott skick, om än lite dammigt.

Man hittade flera värdefulla ägodelar. Det största fyndet var dock tavlan, målad av Boldini, som senare såldes på auktion för 30 miljoner kronor.
3. Eiffeltornet – en tillfällig konstruktion?

Eiffeltornet är en av stadens mest besökta sevärdheter. Detta mäktiga torn tar emot 7 miljoner betalande besökare varje år.
Eiffeltornet var dock tänkt som ett tillfälligt projekt. Tornet skulle endast finnas i ett tiotal år. Stålet skulle sedan användas till andra projekt.
Med tiden kom dock Eiffeltornet att bli ett landmärke. Under 1980- och 1990-talet började även turisterna att hitta dit.
Med facit i hand kan man säga att det var rätt beslut att låta tornet vara kvar 😊
4. Nazisterna sprängde nästan Paris
År 1944 återtog de allierade styrkorna Frankrikes huvudstad. När nederlaget närmade sig för tyskarna gav Hitler en brutal order. Han ville att stadens mest kända landmärken skulle jämnas till marken.
Tyska soldater satte igång arbetet med att placera ut bomber. Befälhavaren började dock tvivla på Hitler och dennes irrationella beteende.
I sista stund bestämde sig befälhavaren för att avblåsa hela operationen. De allierade intog kort därefter staden.
Vad många inte vet är att en halvsvensk man ska ha övertygat befälhavaren att inte detonera bomberna. Mannen hette Raoul Nordling och var generalkonsul i Frankrike.
Fransmännen glömmer inte Raouls handlingar. Det finns nämligen en gata och ett torg uppkallat i hans namn.
5. Notre-Dame har överlevt många svårigheter.

Du har förmodligen hört om branden som ägde rum 2019? Branden förstörde kyrktornet och delar av taket.
Många experter menar att det är ett mirakel att inte hela kyrkan kollapsade. Restaureringsarbetet är nu i full gång.
Faktum är dock att Notre-Dame varit illa ute flera gånger under sin 800-åriga livstid.
Under 1800-talet hade katedralen mer eller mindre fallit i glömska. En bok, som senare blev en disneyfilm, kom dock att förändra katedralens öde.
Victor Hugo skrev boken Ringaren i Notre-Dame för att öka medvetenheten om katedralen. Boken blev en bästsäljare och politikerna bestämde sig för att rusta upp Notre-Dame.
6. Flera miljoner människor är begravna under staden.

6 miljoner människor ligger begravna i det man kallar för Katakomberna.
Dessa katakomber skapades i slutet av 1700-talet. Det var nämligen slut på platser i de befintliga kyrkogårdarna.
Under den franska revolutionen begravdes ett stort antal människor i Katakomberna.
Den här platsen kom sedan att glömmas bort under cirka 70 år.
Idag är dock platsen välbesökt av turister. Hundratusentals människor besöker Katakomberna varje år.
Om du ska besöka platsen bör du inte ha cellskräck. Besökarna måste nämligen gå genom en 700 meter lång tunnel för att nå gravarna.
7. Europas största affärsområde

När du tänker på Paris tänker du förmodligen på gammal arkitektur. Det är sant att majoriteten av byggnaderna både är anrika och vackra att kolla på.
Många människor tenderar dock att bli förvånade när de ser La Défense, som är Europas största affärskvarter.
Här finner du över 70 kontorsbyggnader, varav 20 riktiga skyskrapor.
La Défense besöks av miljontals turister varje år. Här finner du majoriteten av de högsta byggnaderna i hela Frankrike.
8. Trängsel är vanligt i tunnelbanan
Tunnelbanesystemet har fler än 5 miljoner passagerare dagligen. Tunnelbanesystemet är med dessa siffror näst mest trafikerat i Europa.
Endast Rysslands huvudstad Moskva har fler passagerare.
9. En dyr stad
Economist Intelligence Unit har utsett Paris till den näst dyraste staden i världen. Singapore kom på första plats.
Är Paris verkligen den näst dyraste staden i världen?
Man mäter priser och inkomster på olika sätt. Det finns därför forskningsgrupper som skulle rangordna staden längre ner på listan.
Samtidigt kan vi utan tvekan konstatera att bostadspriserna är enormt höga. Kvadratmeterpriset överstiger 100 000 svenska kronor.
10 Innerstaden har 148 broar
Majoriteten av dessa broar finns i anknytning till floden Seine.
Den äldsta bron byggdes år 1578, alltså för nästan 500 år sedan. Den här bron heter Port Neuf.
Port Neuf är 232 meter lång och har en bredd på 22 meter.
Den är så pass gammal att man inte med säkerhet kan säkerställa vem som byggde bron.
11. Montmartre är ett vackert område på dagtid
Området Montmartre har bland annat gjorts känd av populärkulturen och filmen Moulin Rogue.
Montmartre är ett mysigt område med många fina byggnader. Många turister kommer hit under dagtid.
Nattetid förändras dock områdets miljö. Under nattetid är området känt för både prostitution och antalet strippklubbar. Lägg därtill narkotikaförsäljning.
Som turist bör du därför besöka Montmartre under dagtid.
12. Befolkningen är mångkulturell
Flera länder finns representerade hos befolkningen. Invånarna tenderar också att följa olika religioner.
Ett exempel på detta är antalet judar. Paris har flest antal judar utanför Israel och USA.
13. Paris var en storstad redan på 1600-talet
Man estimerar att befolkningsnivån utgjordes av 400 000 invånare år 1640. I slutet av 1700-talet hade befolkningsnivån stigit till 650 000.
Detta är en ansenlig mängd människor. För att sätta det i perspektiv kan vi kolla på Stockholms befolkningsnivå under samma period.
Stockholm hade endast 30 000 invånare i mitten av 1600-talet.
14. Den nya metropolen
Paris ligger i ett landskap som heter Île-de-France. Detta landskap är till storleken minst på det franska fastlandet. Landskapet har dock flest antal invånare.
Politikerna har gjort flera försök att föra samman hela landskapet med innerstaden. Man kan därför säga att hela storstadsområdet har cirka 12 miljoner invånare.
15. Det finns gott om välrenommerade restauranger
Det finns hela 10 restauranger som har blivit belönade med en eller fler Michelinstjärnor.
Hela staden har mer än 9000 restauranger. Den mångkulturella befolkningen har gjort så att du kan hitta mat från alla världens hörn.
16. Det finns gott om parker och trädgårdar
Det finns 421 parker och trädgårdar som sköts av de lokala myndigheterna. Flera av dessa parker är välbesökta av turister; Tuileries Garden och Tuileries Palace för att nämna två.
På 1600-talet uppförde man världens första botaniska trädgård. Denna trädgård heter Jardin des Plantes.
17. Upplysningens centrum
Upplysningstiden präglades av nya idéer som bland annat utmanade de dåtida kungarna. Den här rörelsen har haft en stor inverkan på världens alla demokratiska samhällen.
Man kan säga att upplysningen hade sitt säte i Paris. Flera filosofer och vetenskapsmän arbetade och verkade i staden.
Under den här tiden tog man fram den första versionen av Encyklopedin. Det var kanske inte första gången i mänsklighetens historia som fakta samlades i en bok.
Encyklopedin var dock revolutionerande på grund av hur man kategoriserade information.
Dessa idéer låg senare bakom det som skulle bli den Franska Revolutionen. Dessa idéer spred sig senare till andra europeiska länder.
18. Slottet i Versailles
Slottet i Versailles ligger i orten som bär dess namn, med närhet till innerstaden. Detta palats tar emot fler än 7,5 miljoner besökare varje år.
Slottet i Versailles byggdes på 1600-talet och idag är byggnaden invald som världsarv av Unesco.
Lite roliga fakta är att en stor del av inredningen plundrades under revolutionen. En hel del inredningsattiraljer har dock återförts till palatset.
19. Spår av olika tidsepoker
Många av de mest kända städerna i världen har någon gång fått se deras byggnader förstörda av krig. I andra fall har byggnader och monument blivit förstörda för att göra plats till modern arkitektur.
I Paris har man dock lyckats bevara stora delar av olika tidsepoker. Det finns exempelvis byggnader kvar från medeltiden.
Politikerna har historiskt sett varit väldigt duktiga på att bevara byggnader från olika tidsepoker.
Byggnader och monument har klarat sig trots att flera krig har utspelat sig i regionen. Jag har givit ett exempel på detta tidigare i den här artikeln.
20. Sportevenemang
Flera viktiga och kända sportevenemang äger rum i staden. Den sista etappen av Tour de France slutar på paradgatan Champs-Élysées.
Ett annat känt sportevenemang är tennisens Grand Slam-turneringar.
Historiskt sett har man också varit värdar för Europa- och världsmästerskapet i fotboll.
År 2024 kommer man vara värdar för Sommar-OS i friidrott.
21. Branden i Notre-Dame samlade befolkningen
Branden i Notre-Dame år 2019 var en förödande händelse för invånarna. Många ser Notre-Dame som det viktigaste landmärket.
Presidenten Emmanuel Macron utlovade omedelbart att katedralen skulle restaureras, oavsett hur mycket det skulle kosta.
Regeringen startade en insamling för att täcka renoveringskostnaderna. Flera kända franska företag donerade inom loppet av några dagar tillräckligt med pengar för att genomföra hela renoveringen.
Övriga fakta
Svenskar älskar att besöka Paris. Det är populärt med weekends såväl som längre semesterresor. Det är däremot inte lika populärt att bo i staden. I alla fall inte om man jämför med antalet svenskar i London.
Det allra flesta svenskar som har bott i denna internationella storstad vittnar om en fantastisk upplevelse. Det finns ett enormt utbud av nöjesaktiviteter och det är nära till andra länder i Europa. Många fördelar har redan beskrivits i den här artikeln.
Arbetsmarknaden är däremot en fördel som jag inte har skrivit om. Det finns massvis med arbetstillfällen i den här stora regionen. Lönerna är dessutom högre än den nationella standarden. En annan klar fördel är kollektivtrafiksystemet. Du kan köpa ett månadskort till en lägre kostnad än det som exempelvis erbjuds av SL i Stockholm.
Just arkitekturen och de många fina byggnaderna brukar invånarna inte kunna tröttna på. Många invånare har nämligen berättat om att de aldrig tröttnar på att strosa runt i de många fina kvarteren. Det finns dessutom väldigt många olika kvarter, vilket gör att du hela tiden kan hitta nya smultronställen.
Det bör också nämnas att invånarna är kända för sin livsglädje. Den här livsglädjen visar sig på många olika plan. Det kan exempelvis handla om vardagslivet (som tenderar att vara väldigt tråkigt i Sverige). Vardagslivet är fyllt med evenemang och man tar varje tillfälle till att umgås med sina vänner och sitta på en restaurang.
Slutligen bör det nämnas att vädret tenderar att vara betydligt bättre än i Sverige. Somrarna tenderar att vara långa och varma. Vintrarna är i sin tur betydligt mer milda än temperaturerna i Sverige. Dessa faktorer sammantaget skapar flera fördelar som är svåra att bortse ifrån.
Nackdelar
Boendepriserna är definitivt att betrakta som en nackdel. Vi svenskar är visserligen vana med dyra boendepriser. Stockholm har däremot inte de dyraste priserna i världen. Om du ska flytta till Paris får du räkna med att betala en ännu dyrare hyra.
Du bör dessutom vara förberedd på att leta länge efter ett boende. Det är nästan alltid en god idé att hitta någon att bo med. Det brukar vara billigare att hitta ett gemensamt boende med fler rum.
Du får dessutom räkna med att bo en bit utanför den centrala metropolen. Som du kanske redan vet finns det gott om mindre orter i regionen. En del av dessa orter har goda förbindelser till metropolen. Det brukar bland annat finnas möjligheter till att åka snabba pendlingståg.
En del orter saknar däremot goda förbindelser. I dessa fall kan det vara minst sagt ett besvärligt projekt att ta sig hela vägen till metropolen. Du bör definitivt välja en kringliggande ort med goda förbindelser.
Om du har pengar kan du givetvis bosätta dig i ett av de finare kvarteren. Det brukar dock krävas en stor summa pengar för att detta ska vara möjligt.
Slutligen kan det tilläggas att många förorter har ett ökande problem med kriminalitet. Du bör därför läsa på om brottsstatistik och vilka orter som man bör undvika på grund av detta.