Franska märkesväskor (lista)

1. Louis Vuitton

Louis Vuitton är ett mycket välrenommerat fransk designmärke. Modehuset grundades för mer än 150 år sedan av en man som hette just Louis Vuitton. Företaget tillverkar inte bara märkesväskor, de har även ett stort utbud av bland annat solglasögon och skor.

Historiskt sett har de främst sålt sina produkter genom sina egna butiker. Under våran 2019 lanserade de dock en e-handelsbutik som är tillgänglig för svenska kunder.

Det finns även en fysisk butik i Stockholm. Butiken ligger på Birger Jarlsgatan och den öppnade i slutet av 2010. Slutligen bör det tilläggas att Louis Vuitton ständigt toppar listor över världens högst värderade modehus.

Dess värde har under de 8 senaste åren estimerats till cirka $16 miljarder. Detta kanske inte kommer som en överraskning med tanke på hur mycket deras produkter kostar 🙂

2. Chloé

Chloé grundades under 1952 av en kvinna vid namn Gaby Aghion. Företaget har genom sin smarta marknadsföring lyckats skapa exklusiva produkter som ofta bärs av kända personer.

Exempel på personer som kontinuerligt använder deras produkter är Madonna, Cameron Diaz och Katie Holmes. Företaget har vidare genomfört en hel del olika samarbeten med olika designers för att kunna bredda sitt utbud.

Chloé har ingen egen butik i Sverige. Deras produkter finns dock bland annat på NK Stockholm. Det finns även ett relativt stort utbud på e-handelsbutiken Net-A-Porter, som även erbjuder försäljning till Sverige.

3. Chanel

Chanel grundades av Gabrielle Bonheur ”Coco” Chanel. Hennes företagande ska ha haft en stor betydelse för kvinnlig frigörelse. En del av hennes skapelser blev under 1900-talet en motpol till den klassiska kvinnliga korsetten.

Idag är företaget känt för sina exklusiva produkter, som bland annat innefattar franska märkesväskor, smycken och parfymer. I Sverige har de två fysiska butiker i Stockholm och Göteborg.

Under 2019 annonserade de även att det finns en detaljplan för att öppna ytterligare 3 butiker i Sverige. I och med detta utökar de sin verksamhet rent geografiskt genom att öppna en butik i Malmö. Som jag förstår det ska dessa butiker emellertid endast sälja produkter relaterade till smink & hudvård samt parfymer.

4. Saint Laurent

Saint-Laurent grundades av en man vid namn Yves Saint-Laurent. Han föddes i det som var Franska Algeriet och han inledde tidigt en karriär inom mode. Vid 30 års ålder startade han det som skulle komma att bli Saint-Laurent.

Hans skapelser sägs ha bidragit till att öka kvinnors självförtroende, bland annat på arbetsmarknaden. Märket säljs idag på en rad olika butikskedjor i Sverige. Det finns även ett utbud av deras produkter på Net-A-Porter.

5. Isabel Marant

Isabel Marant är det minsta och kanske billigaste varumärket i den här listan. Modehuset grundades av designern Isabel Marant i början av 1990-talet.

Märket har vuxit kraftigt sedan starten och de har ökat sin försäljning med cirka 30% varje år. De har även genomfört ett samarbete med det svenska varumärket H&M. Den kollektion som de gemensamt släppte blev så populär att den sålde slut på några minuter, samt gjorde så att H&Ms webbsida kraschade.

Isabel Marant har 11 fysiska butiker på attraktiva adresser runt om i världen. En del av deras utbud finnas att hitta på Net-A-Porter.

Övrig fakta om franskt mode

Louis XIV

Kung Louis XIV var en person som gjorde mycket för Frankrike inom flera olika områden. Han bidrog bland annat till att litteraturen och modet blev känt världen över. Louis bodde i palatset Versailles och dess hov kom att bli en samlingsplats för kända personer.

Han var väldigt mån om sitt utseende och sin klädsel. Hovet målade kontinuerligt tavlor av Louis som sedermera spreds till olika delar av världen. Människor i andra länder började då märka att han hade olika klädstilar beroende på årstiden.

Han var även känd för att bära kostymer som ofta hade en kreativ design. På sätt och vis kan man därför säga att Louis XIV var en av de tidiga modellerna för modebranschen.

Paris

Modeindustrin har en mycket viktig roll i den franska ekonomin. Redan för 500 år sedan började modet i Paris få en betydande roll i samhället. Det dröjde inte heller särskilt länge innan andra länder i Europa började ta efter de franska klädstilarna.

Paris har idag den inofficiella rollen som världens huvudstad för designkläder. Alla de stora modehusen finns representerade i staden. Lyxweekend och lyxresor är två termer som har blivit nästintill synonymt med staden. De allra flesta som är intresserade av mode har förmodligen drömt om att få besöka Paris och köpa en märkesväska.

Champs-Élysées är Paris paradgata. Det är i regel här som alla de välrenommerade varumärkena har sina butiker. Några av dessa företag har även sina huvudkontor på Champs Élysées. Paris har vidare en mycket känd och välbesökt modevecka som går av stapeln varje år. Det är det sista evenemanget under den globala modemånaden, och den sägs vara den mest efterlängtade.

Franska Rivieran

Rivieran är för de allra flesta synonymt med glamour. Rika människor tenderar att flockas till städer som Nice, St. Tropez och Monte Carlo under sommarmånaderna. Detta är något som modehusen använt sig av i sin försäljning och marknadsföring. Det finns exempelvis ”pop-up stores” under den internationella filmfestivalen i Cannes. Det finns även liknande butiker i Bordeaux.

Efter andra världskrigets slut

Frankrike hade en svacka sett till nästan alla samhällsbärande sektorer efter andra världskrigets slut. Modeindustrin var inget undantag, och för första gången inspirerades världen av andra länders mode. Anledningarna till detta var många. Bland annat hade den tyska ockupationen lett till att man inte längre kunde producera kläder i samma takt. Många nyckelpersoner hade också lämnat landet för att söka trygghet i andra länder. En annan viktig anledning var att franska judar inte längre kunde arbeta. Judarna kunde i de allra flesta fallen inte heller konsumera de kläder som hade producerats. Under 1960-talet började dock Frankrike återhämta sig. Ett exempel på detta var designern Yves Saint Laurent, som jag har presenterat i den här artikeln, som bland annat introducerade Prêt-à-porter.

Sammanfattning

Detta är en artikel som främst handlar om franska märkesväskor. Jag har även försökt skapa en historisk kontext gällande det franska modehuset. Det är en industri som innefattar mycket mer än väskor. Den innefattar kläder och accessoarer för alla olika tillfällen och årstider. Det finns även en betydande skönhetsindustri, där varumärken som L’Oréal är känt världen över.

Du som har läst artikeln är mer än välkommen att ställa frågor i kommentatorsfältet. Jag ämnar utöka artikeln, då jag med stor sannolikhet missat något varumärke.

Lägg till en kommentar